حقیقتی که باید با آن کنار بیایید: این عصر منچسترسیتی است

فراموش نکنیم که در طول پنج فصل گذشته سیتی به طور متوسط با 27.8 امتیاز بالاتر از آرسنال و 22.6 امتیاز بالاتر از منچستریونایتد فصل را به پایان رسانده است. اعداد شگفت‌آور هستند. تا پیش از این فصل، تنها لیورپول بود که توانست در کورس قهرمانی کمتر از ۱۰ امتیاز با تیم گواردیولا فاصله داشته باشد.

هفت‌یک- در نهایت، گویی این هشداری به کل فوتبال انگلیس است، نه فقط به آرسنال، که این عصر، عصر منچستر سیتی است و بهتر است اگر واقعاً آرزو دارید که دست پپ گواردیولا را از جام قهرمانی لیگ برتر کوتاه کنید، مجهز شوید.

البته آرسنال در این فصل عملکرد خوبی داشته است. آنها برای تغییر رنگ روبان روی جام قهرمانی، بسیار تلاش کرده‌اند. بدون تیم میکل آرتتا، قهرمان لیگ برتر فصل 23-2022 قابل پیش‌بینی می‌شد.

با این حال، واقعیت برای آرسنال به تازگی واضح‌تر شده و این همان چیزی است که برای هر تیم مدعی قهرمانی رخ می‌دهد. این کاملا دوران سیتی است. مدتی است که همینطور بوده و تقریباً به طور قطع تا زمانی که گواردیولا لب خط باشد و مردان ثروتمند در ابوظبی کرسی‌های اجرایی باشگاه را در اختیار داشته باشند، همینطور خواهد ماند.

این مسئله، بیش از هر چیز، باید ترسناک‌ترین بخش برای رقبای سیتی باشد، زیرا به چیزی تقریبا شگفت‌انگیزتر از لیورپول یورگن کلوپـ در تنها فصلی که در پنج سال گذشته جام به شرق منچستر نرفت ـ نیاز دارند.

لیورپول در آن زمان با ۹۹ امتیاز قهرمان لیگ شد. سال قبل، آنها ۹۷ امتیاز کسب کردند اما کم آوردند. این بیشترین امتیازی بود که باشگاهی در لیگ برتر انگلیس بدست آورد و به کسب عنوان قهرمانی منجر نشد. آرسنال می‌تواند در ماه آینده به ۹۰ امتیاز برسد و باز هم ممکن است کافی نباشد.

از مدت‌ها قبل مشخص بود که دیدار سیتی-آرسنال در اتحاد، سرنوشت این فصل لیگ برتر را رقم خواهد زد.

اعداد حیرت‌انگیز هستند، با توجه به اینکه کسب ۹۰ امتیاز برابر با بهترین رکورد تیم آرسنال است: تیمی که به نام شکست ناپذیرها شناخته می‌شود و در کل فصل لیگ 04-2003 بدون شکست ماند. این تیم آرسنال همین حالا هم به اندازه تیم قهرمان آرسن ونگر در فصل 02-2001 امتیاز کسب کرده است. پیروزی بعدی، آنها را با تیمی که در فصل 98-1997 فاتح دوگانه شد، برابر می‌کند.
اما سطح تیم‌ها در سالیان اخیر افزایش یافته – و همه چیز به سیتیِ مدرن برمی‌گردد.

همه اینها به ویژه در جریان پیروزی ۴-۱ شب گذشته مقابل آرسنال، (توضیح مترجم: این مطلب در ۲۷ آوریل و یک شب پس از برد سیتی نوشته شده است.) با درخشش کوین دی‌بروینه و آمار عجیب و غریب ارلینگ هالند، فوق ستاره سیتی، یک سوال را ایجاد می‌کند و آن سوال این است: چه کسی این روند را متوقف می‌کند، چه قدر احتمال دارد تیمی مقابل نیروی مهیب سیتی ایستادگی کند؟

نقش کوین دی‌بروینه در منچسترسیتی به این شکل است که هر چه بازی سخت‌تر باشد، او بهتر عمل می‌کند. نیوکاسل یونایتد، با مالکیت عربستان سعودی، ممکن است رویای این را داشته باشد که روزی شبیه آنها خواهد شد. هرچند به این زودی غیرممکن است. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا تیم ساکن سنت جیمزز پارک به طور کامل به وضعیت جدید خود در میان ابرثروتمندان عادت کند.

بنر هواداران سیتی برای کوین دی‌بروینه که او را به تن‌تن، شخصیت معروف کتاب‌های نویسنده بلژیکی، هرژه، تشبیه کرده است.

منچستریونایتد همیشه جاه‌طلبی‌های مغرورانه‌ای خواهد داشت و اگر عنوان قهرمانی رقابت‌های این فصل به سیتی برسد، شاید آرسنال از این ناکامی نیروی تازه‌ای بگیرد و مانند لیورپولِ ۲۰۱۹ واکنش نشان بدهد. کلوپ و بازیکنانش از این ناامیدی عبور کردند و یک سال بعد قهرمانی را بدست آورند.

در عین حال، فراموش نکنیم که در طول پنج فصل گذشته سیتی به طور متوسط با 27.8 امتیاز بالاتر از آرسنال و 22.6 امتیاز بالاتر از منچستریونایتد فصل را به پایان رسانده است. اعداد شگفت‌آور هستند. تا پیش از این فصل، تنها لیورپول بود که توانست در کورس قهرمانی کمتر از ۱۰ امتیاز با تیم گواردیولا فاصله داشته باشد.

با چنین دورنمایی، تنها دو سناریو ممکن است مانع از تسلط دوباره‌ی سیتی بر فوتبال انگلیس با قدرتی بیشتر از قبل شود.

اولین مورد این است که گواردیولا به فکر ترک کردن سیتی باشد و تصمیم بگیرد که قرارداد فعلی‌اش با سیتی که تا سال ۲۰۲۵ اعتبار دارد، آخرین قرارداد او باشد. نظریه‌ی دیگر این است که قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا که حتی شاید منجر به سه‌گانه آنها مانند منچستریونایتد در سال ۱۹۹۹، شود، او را متقاعد کند حالا که به همه‌چیز دست یافته، کار او تمام شده و به دنبال ماجراجویی دیگری برود.

با این حال، روی این مسئله حساب باز نکنید. در طی هفت سال حضور او نظریه‌های زیادی در مورد گواردیولا وجود داشته و اینکه او چه مدت دیگر در سیتی خواهد ماند که معمولاً با تمدید او، تمام این نظریه‌ها از بین می‌روند. پپ آنجا را دوست دارد و برایش این فرصت وجود دارد که یک امپراتوری باشکوه را بسازد.

اگر آخرین پیروزی آسان آنها، مقدمه‌ای برای دفاع موفق دیگری از عنوان قهرمانی‌شان و سومین قهرمانی پیاپی‌شان باشد، گواردیولا با سر مت بازبی که پنج قهرمانی لیگ را با منچستریونایتد کسب کرد، برابر می‌شود. تنها دو مربی در فوتبال پس از جنگ [جهانی دوم]، عناوین بیشتری را کسب کرده‌اند. یکی از آنها باب پیزلی است که شش عنوان با لیورپول به دست آورد. دیگری سر الکس فرگوسن در الدترافورد با ۱۳ عنوان است.

سناریوی دیگر به تحقیقات طولانی و پیچیده‌ای برمی‌گردد که در صورت اثبات، بزرگترین رسوایی مالی از زمان تشکیل لیگ برتر را شکل می‌دهد. هیچ‌کس نمی‌تواند مطمئن باشد که در رابطه با اتهاماتی که سیتی با آن مواجه است چه اتفاقی می‌افتد، فقط مشخص است که اتهامات زیادی به آنها وارد است.

آنها متهم به بیش از ۱۰۰ فقره نقض قوانین بین سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸، مِن جمله گزارش نادرست از درآمدها، پرداخت دستمزدها و عدم همکاری با تحقیقاتی چهار ساله هستند.

این پس‌زمینه‌ فصل 23-2022 سیتی است و به نظر می‌رسد اولین قهرمانی آن‌ها از زمانی است که آنها متهم به ساختن بخشی از این امپراتوری، به وسیله تقلب شده‌اند. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا وکلا این پرونده را مختومه کنند. تا آن زمان، داستان فرعی دشواری برای سیتی در شب‌هایی که عالی به نظر می‌رسند، ایجاد می‌کند؛ هواداران آنها، مانند همه هواداران، فقط می‌خواهند از شادی‌هایی که فوتبال می‌تواند به ارمغان بیاورد، لذت ببرند.

و اجازه دهید در مورد این موضوع شفاف باشیم: آرسنال در این فصل درخشان بوده است. آنها با حضور طولانی‌مدت‌شان در بالای جدول، همه و شاید حتی خودشان را شگفت‌زده کرده‌اند. هر چه در روزها و هفته‌های آینده در مورد آنها گفته شود و نوشته شود، اهمیت ندارد؛ این گروه از بازیکنان در تمام فصل شخصیت تیم را نشان داده‌اند.

متأسفانه برای آنها و هواداران‌شان، این کافی نیست و از بین بردن این ناامیدی برای آنها آسان نخواهد بود. آرتتا و بازیکنانش ممکن است مجبور شوند به این اتهام عادت کنند که تمرکز خود را از دست داده‌اند. یا در اصطلاح فوتبالی، شجاعتش را ندارند. “آنها توانایی ادامه دادن ندارند؟” بعد از بازی شب گذشته این سوال ایجاد شد که “آیا آنها ترسیده بودند؟”

این غیر قابل انکار است که آنها در عرض ۱۷ روز، با دو گل مقابل لیورپول پیش افتادند و به تساوی رسیدند، سپس همین کار را برابر وستهم انجام دادند و در پایان به یک تساوی عجیب و غریب ۳-۳ در خانه مقابل ساوتهمپتون ته جدولی رسیدند.

با این حال، شاید ما نیز باید کمتر به آنها سخت بگیریم. این اولین شکست از ۱۵ فوریه برای تیمی است که مصدومیت‌ها گریبان‌گیرش شده بود.

متأسفانه آخرین شکست آنها، با نتیجه ۳-۱ در شمال لندن، باز هم برابر سیتی بود. واقع‌بینانه نگاه کنیم، هیچ تیمی نمی‌تواند دو بار به تیمی که گواردیولا را دارد ببازد و انتظار قهرمانی در لیگ برتر را هم داشته باشد.

آرسنال در این فصل مقابل چلسی، لیورپول، منچستریونایتد و تاتنهام پیروز شده است. با این حال آنها اختلاف ۱۲ امتیازی‌شان با سیتی را حفظ نکردند. آنها به آن شکلی که تیم کلوپ در کورس قهرمانی باعث اضطراب تیم گواردیولا شده بود، باعث نگرانی نشدند.

به نظر می‌رسد تا زمانی که گواردیولا در منچسترسیتی بماند، رسیدن به قهرمانی برای سایر تیم‌های لیگ برتر دشوار باشد.

و سپس، بعد از شش دقیقه، هالند با تمرکز بالا، از یک توپ بلند که توسط جان استونز از دفاعش به جلو فرستاده شده بود، استفاده کرد. اطمینان بازیکن نروژی از لمس توپ، با عقب‌راندن راب هولدینگ، به خوبی بیانگر توانایی او بود. دی‌بروینه از وسط زمین می‌دوید و اگر هوادار آرسنال هستید، در آن لحظات چه چیزی در ذهن شما می‌گذرد؟ احتمالاً ترس.

این‌ها بازی‌هایی/شب‌هایی هستند که به قول گواردیولا، دی‌بروینه می‌تواند غیرقابل توقف به نظر برسد. شوت کردن از آن فاصله کار درستی بود، زیرا دی‌بروینه هرگز چنین لحظاتی را از دست نمی‌دهد. (توضیح مترجم: اشاره به گل کمپانی مقابل لستر که به قهرمانی سیتی در فصل 19-2018 کمک کرد). گل او مظهر درخشش سیتی است که از قبل هم پیدا بود. او عاشق شب‌های بزرگ، زیر نورافکن است. دی‌بروینه، بیش از هرکسی، موفق شد که بقیه شب را برای بازیکنان آرسنال مانند یک مصیبت بزرگ جلوه دهد.

آرتتا پس از آن تمام تلاش خود را به کار گرفت تا به همه یادآوری کند که هر چند تماشاگران سیتی برای پیروزی جشن بزرگی به پا کردند اما تیمش همچنان با سرسختی در صدر لیگ خیمه زده و او آنقدر در فوتبال بوده که بداند ممکن است اتفاقات عجیبی در بازی‌های باقی‌مانده سیتی رخ دهد.

البته که باید این را می‌گفت. با این حال، هیچ‌کس واقعاً آن را باور نمی‌کند. نکته اصلی این است که برتری آرسنال به دو امتیاز کاهش یافته است و تیمی که در رده دوم قرار دارد و به تازگی آنها را ۴-۱ شکست داده است، هنوز دو بازی عقب افتاده دارد (توضیح مترجم: سیتی با پیروزی 2-1 در بازی دیروز مقابل فولام به صدر جدول صعود کرد). وضعیت به طرز چشمگیری تغییر کرده است و به آرسنال یادآوری می‌کند که سیتی، زیر نظر گواردیولا، ممکن است چالش بزرگتری نسبت به رقبایشان در سال‌های اوج ونگر باشد.

آرسنال می‌داند که قهرمانیِ لیگ در اولدترافورد چگونه است. آنها می‌دانند که قهرمانی لیگ در وایت هارت لین چه حسی دارد. آنها هنوز در سالگرد هر دو رویداد آواز می‌خوانند. اما قهرمانی لیگ در اتحاد؟ این دوران سیتی است و همانطور که دیوید مویس یک بار در دوران حضورش در اورتون گفته بود:”گاهی اوقات احساس می‌شود که فقط با چاقو وارد یک درگیری مسلحانه شوید.”

 

عنوان اصلی مقاله: This is the Manchester City era - there are only two ways their dominance ends any time soon نویسنده: Daniel Taylor نشریه / وبسایت: The Athletic زمان انتشار: 27 آگوست 2023
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه ارسال شده است