آنچه هواداران لیورپول باید درباره ویارئال بدانند

امری پاییز گذشته پیشنهاد مالکان سعودی متمول نیوکاسل را رد کرد و گفت نمی‌تواند ویارئال را که از سوی فرناندو رویگ، تاجر بومی، در سال 1997 به مبلغ 432 هزار یورو در یک کافه خریداری شده رها کند. این باشگاه در شهر 50 هزار نفری ویلا رئال در فاصله یک ساعت تا ساحل دریای مدیترانه از والنسیا قرار دارد.

هفت‌یک- افراد کمی انتظار داشتند که ویارئال به نیمه نهایی این فصل لیگ قهرمانان راه پیدا کند اما این تیمی است که به ارائه عملکردی فراتر از انتظارات عادت دارد.

تیم اونای امری از گروهی دشوار با حضور منچستریونایتد و آتالانتا صعود کرد و پس از آن در مرحله یک هشتم و یک چهارم نهایی از سد یوونتوس و بایرن مونیخ گذشت. آنها حالا تنها دو بازی تا رسیدن به فینال فاصله دارند اما اول باید لیورپول، یکی دیگر از غول‌های اروپا، را شوکه کنند.

یوونتوس و بایرن تاوان دستکم گرفتن ویارئال را پرداختند. هیچ فوق ستاره واقعی‌ای در این تیم حضور ندارد اما آنها در کنار هم تلاش می‌کنند تا برنامه‌ بازی‌های تعیین شده از سوی امری، سرمربی سابق آرسنال و پاری سن ژرمن، که اخیرا به اتلتیک گفت رویایش قهرمانی در لیگ قهرمانان است را پیش ببرند.

ویارئال پیش از این تنها یک بار به جمع چهار تیم برتر لیگ قهرمانان راه پیدا کرده بود که 16 سال پیش و زمانی بود که این تیم تحت هدایت مانوئل پیگرینی برابر آرسنال ِ آرسن ونگر شکست خورد. این بازی بیشتر به خاطر پنالتی مهار شده خوان رومن ریکلمه در دقیقه 88 دیدار برگشت توسط ینس لمن در خاطرات مانده است. یک گل می‌توانست بازی را در ورزشگاه خانگی مملو از جمعیت ویارئال به وقت اضافه ببرد.

 

ویارئال فصل گذشته با پیروزی مقابل منچستریونایتد در فینال لیگ اروپا، اولین قهرمانی‌ تاریخش را به دست آورد.

 

آنها پیش از این در مرحله نیمه‌نهایی یک رقابت اروپایی به مصاف لیورپول رفته‌اند. ویارئال در سال 2016 دیدار رفت مرحله نیمه‌نهایی را به لطف گل دقیقه 90 آدرین لوپز با نتیجه 0-1 پیروز شد. اما لیورپول که هنوز در اوایل دوران پروژه احیای یورگن کلوپ قرار داشت توانست در بازی برگشت در آنفیلد با نتیجه 0-3 به پیروزی رسیده و به فینال راه پیدا کند، هرچند در فینال برابر سویای امری شکست خورد.

این مربی اهل باسک دو سال قبل به ویارئال پیوست و از آن زمان تاثیر بسیار زیادی روی این تیم داشته است. او در اولین فصل حضورش در این تیم توانست آنها را با عبور از آرسنال، تیم سابقش، در نیمه نهایی به فینال لیگ اروپا رسانده و در ضربات دراماتیک پنالتی منچستریونایتد را شکست داده و اولین جام مهم تاریخ 98 ساله این باشگاه را به ارمغان بیاورد.

این قهرمانی باعث شد که آنها راهی دیدار سوپرکاپ اروپا در آگوست سال گذشته شوند و در 120 دقیقه برابر چلسی، قهرمان لیگ قهرمانان، به تساوی رسیده اما در ضربات پنالتی برابر این تیم شکست بخورند.

آنها این فصل فراز و نشیب بسیاری در لالیگا داشتند، چرا که تمرکز امری و تیمش روی لیگ قهرمانان بود. آنها هر دو بازی مرحله گروهی برابر منچستریونایتد را واگذار کردند، هرچند در طول هر دو دیدار کمتر از 20 دقیقه از حریف عقب بودند. آنها با پیروزی 2-3 در آخرین بازی مرحله گروهی برابر آتالانتا موفق به صعود شدند.

وقتی دوشان ولاهوویچ، مهاجم یوونتوس، پس از تنها 33 ثانیه در بازی رفت در ورزشگاه ده لا سرامیکا تیمش را پیش انداخت، به نظر می‌رسید که آنها به دردسر افتاده‌اند اما به بازی برگشتند و با نهایت شایستگی توسط دنی پارخو بازی را به تساوی کشاندند. آنها در بازی برگشت نیز نمایشی کلاسیک برپایه ضدحمله را ارائه داده و موفق به پیروزی 0-3 و صعود شدند.

آرنات دانژوما، وینگر ویارئال، در ماه فوریه به اتلتیک گفت که امری همیشه برنامه دقیقی برای هر بازی دارد. این برنامه برابر یووه و بایرن اغلب به معنای دفاع عمقی و با تعداد نفرات بالا و همچنین استفاده از بازه‌های زمانی طولانی مالکیت توپ برای ناامید کردن حریفان بود. آنها همچنان توانستند گل‌های بسیار خوبی را از روی ضدحملات به ثمر برسانند، مانند حرکت برق آسایی که توسط ساموئل چوکووئزه، وینگر نیجریه‌ای، به گل تبدیل و زمینه‌ساز حذف بایرن شد.

فهرست بازیکنان ویارئال شامل 12 بازیکن سابق لیگ برتری است، بازیکنانی که پیش از این در اختیار تاتنهام، منچسترسیتی، آرسنال، واتفورد، کویینز پارک رنجرز، لیدز یونایتد و لسترسیتی بوده‌اند. آنها همچنین از حضور آلبرتو مورنو، مدافع کناری سابق لیورپول، که در حال درمان مصدومیت جدی زانوست، بهره می‌برند.

 

دانژوما با زدن 6 گل، بهترین گلزن ویارئال در رقابت‌های این فصل چمپیونزلیگ است.

 

این تیم بر اساس همکاری منسجم دفاعی رائول آلبیول کهنه‌کار و پائو تورس، بازیکن جوان بومی، بنا شده که به صورت مشترک در صدر جدول بیشترین دفع توپ در لیگ قهرمانان این فصل قرار دارند.

ژنرال خط میانی دنی پارخو است که بیشترین پاس ارسالی را در این رقابت‌ها به عنوان هافبک پس از لوکا مودریچ و تونی کروس، ستاره‌های رئال مادرید، داشته است. جیووانی لو سلسو، بازیکن قرضی از تاتنهام، نقشی کلیدی در اتصال خط میانی و خط حمله ایفا می‌کند- و در دیدار رفت برابر بایرن فوق‌العاده بود.

جرارد مورنو، مهاجم تیم ملی اسپانیا، در دیدار برابر یونایتد و چلسی در لیگ اروپا و دیدار سوپرکاپ اروپا گلزنی کرد، سپس به دلیل مصدومیت در اکثر دیدارهای نیم فصل اول غایب بود و سپس بازگشت تا زمینه‌ساز گل‌های مهمی در دیدارهای خارج از خانه برابر یوونتوس و بایرن باشد.

بهترین گلزن این باشگاه دانژوما، وینگر هلندی، است که از زمان پیوستن به این تیم از بورنموث در تابستان گذشته با قراردادی به ارزش 23.5 میلیون یورو که رکورد این باشگاه به حساب می‌آید، موفق شده شش گل در 10 بازی لیگ قهرمانان به ثمر برساند.

 

امری که متخصص موفقیت در لیگ اروپاست، اکنون به دنبال فتح لیگ قهرمانان با ویارئال است.

 

امری پاییز گذشته پیشنهاد مالکان سعودی متمول نیوکاسل را رد کرد و گفت نمی‌تواند این باشگاه معمولی را که از سوی فرناندو رویگ، تاجر بومی، در سال 1997 به مبلغ 432 هزار یورو در یک کافه خریداری شده رها کند. این باشگاه در شهر 50 هزار نفری ویلا رئال در فاصله یک ساعت تا ساحل دریای مدیترانه از والنسیا قرار دارد.

آنها تحت مدیریت رویگ به یکی از بهترین باشگاه‌ها از نظر مدیریتی در  اسپانیا تبدیل شدند- بودجه فصل 22-2021 این باشگاه 138775000 یورو است که تنها کمی بیشتر از تیم‌هایی مانند اتلتیک بیلبائو یا رئال سوسیه‌داد است. ورزشگاه ال مادریگال ِ ویارئال در سال 2017 به استادیو دلا سرامیکا تغییر نام داد، چرا که بخش عمده درآمد رویگ از تجارت سرامیک بومی است و این ورزشگاه یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای فوتبال در اسپانیا به حساب می‌آید. زیردریایی‌های زرد، لقب این تیم، از سوی یک اسقف محلی در دهه 1960 به این تیم داده شد و پیش از رویارویی با لیورپول در سال 2016، آهنگ بیتلز در این ورزشگاه پخش شد.

 

جو ورزشگاه لا سرامیکا دست‌کمی از ورزشگاه آنفیلد ندارد.

 

آنها روایت جذابی دارند و ویارئال عموما باشگاهی محبوب بین فوتبالدوستان بی‌طرف در اسپانیا است. صعود آنها در این فصل جنبه احساسی هم داشت چون خوزه مانوئل یانزا، قائم مقام قدیمی این باشگاه، در حال مبارزه با بیماری سرطان خون است.

همه این موارد باعث شده که ویارئال عضوی غریبه در بین چهار تیم پایانی لیگ قهرمانان امسال باشد اما آنها به خوبی می‌توانند بیشترین بهره را از چیزی که در اختیار دارند ببرند و در این کار ماهر هستند. امری و تیمش که پیش از این در دیدار برابر یووه و بایرن بر شانس و احتمالات غلبه کرده‌اند، حالا اطمینان دارند که می‌توانند راهی برای عبور از سد لیورپول در طول دو بازی رفت و برگشت هم پیدا کنند.

عنوان اصلی مقاله: Liverpool fans: Your guide to Villarreal نویسنده: Dermot Corrigan نشریه / وبسایت: The Athletic زمان انتشار: 14 آوریل 2022
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *