چگونه بارسلونا مسیر نقل و انتقالات فوتبال اروپا را مسدود کرد

این واقعیت که بارسلونا هنوز می‌تواند تست‌های پزشکی در چلسی را به تعویق بیاندازد، بزرگترین ستاره بایرن مونیخ را اغوا کند یا دو مدافع ملی‌پوش اسپانیایی را برای ترک لیگ برتر و پیوستن به لالیگا وسوسه کند باعث ایجاد اعتماد به نفس در این باشگاه شده است.

هفت‌یک- اول جولای بود و چلسی سعی داشت کار را جدی آغاز کند. مالکیت جدید با هدایت تاد بولی آمریکایی در آستانه امضای قرارداد اولین خرید مهمش پس از توافق با لیدز یونایتد برای انتقال رافینیا، وینگر برزیلی، بود.

همانطور که اتلتیک خبر داده بود، قیمت این بازیکن حدود 60 میلیون پوند تعیین شده بود و قرار بود بخش اعظم این مبلغ در همان زمان پرداخت شود. پس از آن چلسی اجازه داشت که وارد مرحله بعدی شده و برنامه‌ریزی برای تست پزشکی این بازیکن 25 ساله را آغاز کند. روندی استاندارد و درست. فقط یک معضل غیرمنتظره وجود داشت: تست پزشکی هرگز انجام نشد.

باشگاهی که به صورت غیرمستقیم مقصر تمامی این اتفاقات بود در شرایط آشفته‌ای قرار داشت؛ تیمی که بدهی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت تهدیدش می‌کرد و به صورت روزانه با شرکت‌های سرمایه‌گذاری در تماس بود تا راهی برای حل این معضل غیرممکن در حسابرسی‌هایش پیدا کند. البته که این باشگاه، بارسلونا بود.

کاتالان‌ها ماه‌ها به دنبال رافینیا بوده‌اند. پس از توافق چلسی با لیدز، مدیر برنامه این بازیکن برزیلی- دکو که ستاره سابق بارسلونا و چلسی است- خودش را به سرعت به نوکمپ رساند تا این باشگاه را از آخرین شرایط مطلع کند.

بارسا موافقت کرد که برای آخرین بار و در لحظات آخر برای جذب این بازیکن تلاش کند. این انتقالی رویایی برای این بازیکن 25 ساله بود که انتظار این باشگاه را می‌کشید و برای انجام این انتقال فشار آورده بود.

اتلتیک روز دوشنبه خبر داد که این دو باشگاه در آستانه توافق هستند و حالا بالاخره رافینیا امروز به بارسلونا سفر خواهد کرد (توضیح مترجم: انتقال رافینیا به بارسا دیروز قطعی شد).

 

بعد از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام رافینیا روز گذشته به طور رسمی به بارسلونا پیوست.

 

اما ثبت قرارداد بازیکنان جدید هنوز برای بارسلونا دشوار است. آنها برای جذب بازیکنی جدید تحت قوانین لالیگا باید قانون هزینه یک یورویی برای دستمزدها روی هر سه یورو درآمد را رعایت کند.

با این حال، این باشگاه علاقه زیادی به هزینه کردن دارد- آنها ضربان برنامه‌ریزی تابستانی چندین غول اروپایی را در اختیار گرفته‌اند. با این که چنین چیزی ناباورانه به نظر می‌رسد اما باشگاه‌های درجه یک باید منتظر حل مشکلات بارسلونا باشند تا بتوانند برنامه نقل و انتقالاتی خودشان را پیش ببرند.

شاید شناخته‌شده‌ترین مثال در این زمینه روبرت لواندوفسکی باشد.

پس از ثبت میانگین 50 گل زده در تمامی رقابت‌ها در سه فصل گذشته، این مهاجم پس از فتح آخرین جام قهرمانی بوندس‌لیگا گفت که دوران حضورش در بایرن مونیخ به سر آمده است.

لواندوفسکی چند هفته بعد بار در اردوی تیم ملی کشورش بار دیگر به این موضوع اشاره کرد. او یک سال دیگر با بایرن قرارداد دارد اما عزمش را برای پیوستن به بارسلونا در این تابستان جزم کرده است. پینی زهاوی، مدیر برنامه این بازیکن، از مدتی قبل با خوان لاپورتا، رییس بارسلونا، در حال کار روی این انتقال هستند.

منابعی از بارسلونا تحت تاثیر اشتیاق و تعهدی قرار گرفته‌اند که لواندوفسکی و اطرافیان او برای انجام این انتقال نشان داده‌اند. با این که لوا 33 ساله است اما تلاش و اشتیاق این بازیکن درجه یک برای پیوستن به این باشگاه باعث دلگرمی مدیران بارسا شده است.

و بار دیگر، این موضوع باعث خسارت جانبی به باشگاه بزرگ اروپایی دیگری شده است.

بایرن مونیخ نه تنها در آستانه از دست دادن بزرگ‌ترین تهدید هجومی‌اش قرار دارد، بلکه باید برنامه‌ای را برای جانشینی او در سریع‌ترین زمان ممکن جایگزین کند.

این باشگاه آلمانی در حال کار روی این استراتژی در صورت قطعی شدن جدایی لواندوفسکی است. حسن صالح حمیدزیچ، مدیر اجرایی بایرن، مذاکرات برای جذب ماتیس د‌لیخت، مدافع یوونتوس، را تایید کرده که می‌تواند انتقالی بزرگ و جذاب باشد و پول حاصل از فروش لواندوفسکی نقشی کلیدی در این خرید ایفا خواهد کرد.

بنابراین یوونتوس هم منتظر است تا ببیند چه اتفاقی در نوکمپ رخ خواهد داد.

لاپورتا هفته گذشته تایید کرد که پیشنهادی برای لواندوفسکی به بایرن ارسال شده است.

 

لواندوفسکی از دیروز در تمرینات بایرن شرکت کرد اما بی‌میلی او از بودن در مونیخ کاملا مشهود بود.

 

او گفت:” ما پیشنهادی ارائه کردیم که ارزیابی خواهد شد و منتظر پاسخ هستیم.” رسانه‌های آلمانی مدعی شده‌اند که بایرن مبلغی حدود 50 تا 55 میلیون یورو برای انجام این انتقال می‌خواهد.

لواندوفسکی روز سه‌شنبه در تمرینات بایرن حضور پیدا کرد. این تیم آخر هفته برای آغاز تور پیش فصل به آمریکا سفر خواهد کرد.

به سود همه طرفین است که تکلیف این انتقال پیش از این تاریخ مشخص شده باشد. هرچند همه به خوبی از این موضوع خبر دارند که شرایط بارسا همیشه به انتخاب‌های ورزشی بستگی ندارد و تحت تاثیر شرایط اقتصادی این باشگاه است. همه باید بنشینند و منتظر باشند.

لیدز در حالی برای تور پیش فصل به استرالیا سفر کرد که رافینیا در انگلیس ماند. شراط او پیامدهای متفاوتی برای چندین باشگاه دارد. اول از همه برای لیدز که منتظر نهایی شدن این قرارداد است تا بتواند از پول آن برای جذب مهاجمی جدید استفاده کند.

جسی مارش، سرمربی لیدز، هفته گذشته گفت:” ما به دنبال جذب مهاجم هستیم و فکر می‌کنم اگر مهاجم خوبی به دست آوریم، احساس می‌کنیم که کاملا قدرتمند هستیم و احساس خوبی هم نسبت به گروه خواهیم داشتیم.”

شارل دی‌کتلائر، مهاجم 21 ساله کلاب بروژ، هدف اصلی آنها است. جدایی رافینیا کمک زیادی به پیشبرد برنامه‌های آنها خواهد کرد.

چلسی نمی‌دانست که آیا می‌تواند وینگر محبوب توخل را به خدمت بگیرد یا نه اما پیش از آن که روی دیگر بازیکنان تمرکز کند، منتظر خبری از بارسلونا بود. آنها حتی روز دوشنبه هم باور داشتند که رقابت برای جذب رافینیا به پایان نرسیده است.

آخرین باشگاهی که تحت تاثیر این روند پر فراز و نشیب قرار گرفت، آرسنال است که به جذب رافینیا علاقه دارد. پیشنهاد آنها به اندازه چلسی جدی و پیشرفته نشد اما هسته برزیلی بازیکنان میکل آرتتا که در این باشگاه جمع شده‌اند می‌توانستند نقطه عطفی برای این وینگر باشند.

سه باشگاه دیگر هم هستند که برنامه‌هایشان تحت تاثیر بارسلونا قرار دارد- اما به خاطر قراردادهای احتمالی که دارند.

چلسی همچنان در حال بحث با سزار آسپیلیکوئتا و مارکو آلونسو است. هر دوی این بازیکنان بسیار به بارسلونا نزدیک شده‌اند. گفته می‌شود که این دو بازیکن بحث اصلی در دیدار بولی با لاپورتا، متئو آلِمانی و یوردی کرویف، مدیران بارسلونا، که در رستوران ویا ونتو در شهر بارسلونا برگزار شد، بوده‌اند.

مبلغ انتقال این دو بازیکن از رافینیا کمتر است چون آسپیلیکوئتا و آلونسو وارد آخرین سال قراردادشان با چلسی شده‌اند. هرچند گفته می‌شود که بارسلونا تا کاهش بخشی از فشارهای اقتصادی، پیشنهادی دیگری ارائه نخواهد کرد.

بنابراین دقیقا چه اتفاقی باید در نوکمپ رخ دهد تا اثر زنجیره‌ای خرید و پیشنهادهای احتمالی آغاز شود؟

با این که یافتن توضیحات منطقی درباره موقعیت بارسا دشوار است اما منابعی از این باشگاه تاکید دارند که اهرم‌های مالی آنها در حال فعال شدن هستند.

لاپورتا هفته گذشته گفت:” بسیاری از اقدامات ما در مراحل نهایی هستند و منتظر تزریق بودجه دوم هستیم. پس از آن می‌توانیم خریدهایی را انجام داده و سرمربی تیم‌مان را راضی کنیم.”

این تزریق مالی دوم در واقع فروش 15 درصد دیگر از سهام حق پخش تلویزیونی آینده آنها به شرکت سرمایه‌گذاری Sixth Street است که ارزشی حدود 300 میلیون پوند دارد.

بارسلونا با یک مشکل بالقوه دیگر هم روبرو است. آنها چطور می‌توانند بعضی از اعضای این تیم- برای مثال فرانکی دی‌یونگ- را برای کاهش دستمزد متقاعد کنند، در حالی که این باشگاه در آستانه جذب بازیکنان جدید گرانقیمت است؟

گفته می‌شود که این یکی از موضوعات مورد بحث در فصل گذشته بوده که این باشگاه در حال مذاکره با عثمان دمبله فرانسوی برای امضای قرارداد جدید بود. در حالی که این باشگاه به واقعیت اقتصادی جدید عادت می‌کرد، در ژانویه گذشته برای انتقال فران تورس با قراردادی به ارزش 47 میلیون پوند با منچسترسیتی به توافق رسید.

هرچند این موضوع در نهایت تاثیری روی شرایط دمبله نگذاشت. این وینگر 25 ساله در آستانه امضای تمدید قراردادی دو ساله با کاهش 40 درصدی دستمزدش است.

این عامل دیگری در فهرست بدون انتهایی است که روی هر فعالیت نقل و انتقالاتی در نوکمپ تاثیر می‌گذارد.

اما این واقعیت که بارسلونا هنوز می‌تواند تست‌های پزشکی در چلسی را به تعویق بیاندازد، بزرگترین ستاره بایرن مونیخ را اغوا کند یا دو مدافع ملی‌پوش اسپانیایی را برای ترک لیگ برتر و پیوستن به لالیگا وسوسه کند باعث ایجاد اعتماد به نفس در این باشگاه شده است.

این احساس وجود دارد که با وجود تمام مشکلات مالی در سال‌های اخیر، بزرگی و شکوه این باشگاه همچنان پابرجا است.

 

عنوان اصلی مقاله: Barcelona are at the centre of the transfer backlog across Europe نویسنده: Pol Ballus نشریه / وبسایت: The Athletic زمان انتشار: 13 جولای 2022
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه ارسال شده است