چگونه رودری به ستون فقرات اسپانیای جدید تبدیل شد

گل رودری مقابل گرجستان مهمترین گل او در فوتبال ملی بود. گلی که نشان می‌داد چرا او ستون فقرات این اسپانیای جدید است و همچنین یک هافبک مدرن کامل و بی‌نقص. فهم تاکتیکی در تمام حرکت‌های او موج می‌زند.

هفت‌یک- اسپانیا در متزلزل‌ترین حالت خود در یورو 2024 قرار داشت تا اینکه رودری وارد عمل شد. گرجستان در دقیقه‌ی هجدهم بازی مرحله‌ی یک‌هشتم نهایی در شهر کلن، با گل به‌خودی رابین لو نورمان از حریف نامدار خود پیش افتاده بود. تیم لوئیز دلا فوئنته مضطرب و سراسیمه به‌دنبال به‌ثمر رساندن گل تساوی بود درحالیکه گرجستان بیش از آنکه انتظارش را داشت در ضدحملات صاحب موقعیت می‌شد.

اما وقتی لو نورمان و مارک کوکوریا در دقیقه 31 توانستند جلوی ضدحمله‌ی حریف را بگیرند، اوضاع ناگهان تغییر کرد. در این لحظه رودری کاری کرد که موجب تقویت اعتماد بنفس در هم‌تیمی‌هایش شد. هافبک منچسترسیتی بجای ترتیب دادن عجولانه‌ی حمله‌ای دیگر در عوض مالکیت توپ را در میانه‌ی میدان حفظ کرد و با چرخش به عقب با خونسردی به‌دنبال یاران هم‌دسته گشت. سپس درحالیکه دستانش را به‌سمت پایین حرکت می‌داد، فریاد زد: «آروم! آروم!» او به هم‌تیمی‌هایش گفت به موقعیت‌های تعیین‌شده‌ی خود بازگردند و سپس وقتی همه در جای مناسب خود قرار گرفتند، موج بعدی حمله آغاز شد.

هشت دقیقه بعد از آن بود که خود رودری با یک ضربه‌ی استادانه گل مساوی را برای تیمش به‌ثمر رساند. هافبک 28 ساله‌ی اسپانیا درست پشت خط هجده قدم پاس کات‌بک را از نیکو ویلیامز دریافت کرد و توانست با لمس توپ نخست فضای خوبی برای خود ایجاد کند و سپس با یک شوت نرم توپ را به گوشه‌ی سمت راست دروازه‌ی گئورگی مامارداشویلی فرستاد. بیشتر شبیه ارسال یک پاس برای تور دروازه بود تا یک شوت. به‌طرز خلاصه‌ای نمودار سبک ساده و در عین حال کارآمد رودری.

رودری با زدن گل اول اسپانیا مقابل گرجستان، پایه‌گذار پیروزی لاروخا در این دیدار بود.

او حدود دو هفته قبل و پیش از بازی نخست اسپانیا مقابل کرواسی گفته بود:«مهمترین خصیصه‌ی یک رهبر باید آرام و خونسرد ماندن در میانه‌ی یک طوفان سهمگین باشد. تلاش برای هدایت تیم و راهبری کردن آن در زمانی که هم‌تیمی‌ها در پیدا کردن انتخاب درست به مشکل برخورده‌اند. یک رهبر خوب چنین سیمایی دارد.»

اسپانیا از طوفان گرجی جان سالم به‌در برد و توانست 1-4 پیروز بازی شود؛ به‌لطف یک نمایش درخشان دیگر از لامینه یامال شانزده ساله، یک گل انفرادی کلاس جهانی از نیکو ویلیامز، و فابیان روئیز که در بهترین فرم دوران حرفه‌ای خود قرار دارد. اما بهترین بازیکن زمین رودری بود و کاملا نیز شایسته‌ی این عنوان بود.

او بیشترین تعداد لمس توپ را در زمین داشت (129 لمس توپ)، بیشترین تعداد پاس را ارسال کرد (117 پاس) که دقت آنها 93 درصد بود، و همچنین هر شش دوئل خود بر سر تصاحب توپ را نیز برنده شد. می‌توانید پنج پاس بلند سالم را نیز به اینها اضافه کنید، به‌علاوه‌ی سه تکل موفق و یک گل، که از روی تنها شوت در چارچوب او به‌ثمر رسید.

بعضی‌ها ممکن است بگویند که این نیز یک روز عادی دیگر برای بهترین هافبک نگه‌دارنده دنیا بود. هواداران منچسترسیتی به این ثبات و کیفیت او عادت کرده‌اند؛ بازیکنی که آنقدر برای آنها حیاتی است که پپ گواردیولا حتی یک جانشین موقت نیز برای او ندارد.

اما در خصوص تیم ملی اسپانیا اوضاع تا به اینجا متفاوت دنبال شده است. به‌طرزی عجیب این نخستین تورنمنت بزرگی است که رودری در آن به‌عنوان بازیکن فیکس در پست دلخواه خود به میدان می‌رود. علت اصلی این مساله سرخیو بوسکتس بوده است؛ مردی که عده‌ای او را بهترین هافبک دفاعی تاریخ می‌دانند. بوستکس پس از جام جهانی 2022 از فوتبال ملی خداحافظی کرد، تورنمنتی که رودری در آن به‌عنوان مدافع میانی به بازی گرفته شد، چرا که لوئیز انریکه در آن پست با کمبود مهره روبرو بود.

حضور بوسکتس در ترکیب اسپانیا باعث شده تا رودری در جام جهانی 2022 در خط دفاعی به میدان برود.

رودری تا بحال برای 73 بازی ملی در فهرست اسپانیا قرار داشته اما فقط در 53‌ تای آنها به میدان رفته، 40 بار به‌عنوان یار فیکس و 13 بار به‌عنوان یار تعویضی. هجده ماه پیش وقتی دلا فوئنته پس از جام جهانی جایگزین انریکه در تیم ملی شد، مصمم بود که نقشی کلیدی را در تیم به رودری اعطا کند. ناگفته نماند که رودری بازیکن مورد اعتماد دلا فوئنته در تیم ملی زیر نوزده سال اسپانیا نیز بود.

او رودری را به‌عنوان کاپیتان دوم تیم (بعد از آلوارو موراتا) برگزید. رودری به‌عنوان بهترین بازیکن زمین در فینال لیگ ملت‌های اروپا در سال 2023 انتخاب شد. در دیداری که اسپانیا موفق شد در ضربات پنالتی کرواسی را شکست دهد و به نخستین جام خود پس از دوران نسل طلایی دست پیدا کند.

گل رودری مقابل گرجستان مهمترین گل او در فوتبال ملی بود. گلی که نشان می‌داد چرا او ستون فقرات این اسپانیای جدید است و همچنین یک هافبک مدرن کامل و بی‌نقص. فهم تاکتیکی در تمام حرکت‌های او موج می‌زند. علاوه بر کیفیت پاس‌هایش قدرت جسمانی فوق‌العاده‌اش نیز دیگر برگ برنده‌ی او است که او را قادر می‌سازد برنده‌ی دوئل‌ها باشد و در هر دو نیمه‌ی زمین بدل به یک بازیکن تعیین‌کننده شود. درحالیکه دو وینگر پرتحرک تیم یعنی یامال و نیکو ویلیامز در طی این تورنمنت تیترها را مال خود کرده‌اند، اسپانیا با این سبک بازی و این بازیکنان بی‌تجربه می‌توانست شدیدا آسیب‌پذیر باشد، اگر بالانسی که رودری به تیم می‌دهد، در کار نمی‌بود.

او پیش از شروع تورنمنت گفته بود:«ما برای پیروز شدن اینجا هستیم. نه برای خوب بازی کردن یا به سبک خاصی بازی کردن.»

در ایام تعطیلات فیفا در ماه مارس اسپانیا در یک دیدار دوستانه در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو شهر مادرید در مقابل برزیل قرار گرفت. این بازی شبیه به یک صدور بیانیه و اعلام زنگ خطر پیش از آغاز یورو بود، حتی با وجود اینکه یک بازی غیررقابتی به‌شمار می‌رفت.

رودری در ماه مارس و تنها یک روز بعد از خاکسپاری پدربزرگش به اردوی اسپانیا برگشت و دو گل مقابل برزیل به ثمر رساند.

رودری در آن ایام روزهای سختی را سپری می‌کرد. پدربزرگ او روز قبل از مسابقه از دنیا رفت و فدراسیون به او مرخصی داد. او خانواده‌اش را در سوگواری همراهی کرد اما تصمیم گرفت برای گرامیداشت یاد پدربزرگش مقابل برزیل بازی کند. موراتا در آن روز بازوبند را به او داد و هافبک اسپانیا در تساوی 3-3 دو گل تیمش را به‌ثمر رساند.

تمامی اعضای تیم ملی اسپانیا کمپ تیم ملی را درحالی ترک می کردند که همگی مبهوت تعهد و اراده‌ی مصممی شده بودند که رودری از خود نشان داده بود. همراهی و حمایتی که از او صورت گرفت هارمونی و انسجام تیم دلا فوئنته را قوت بخشید.

آنها روز جمعه در سخت‌ترین آزمون خود باید در بازی مرحله‌ی یک‌چهارم نهایی به‌مصاف آلمان میزبان بروند. اما به‌نظر می‌رسد که رودری ترسی از این رویارویی ندارد:«آلمان از امتیاز میزبانی برخوردار است، اما ما در اینجا ترسی از هیچ تیمی نداریم. ما اسلحه‌های خودمان را داریم و هر تیمی که قرار باشد برنده شود، ناگزیر خواهد بود که یک بازی بی‌نظیر را ارائه دهد.»

هرچه که رخ دهد، اسپانیا بار دیگر چشم‌هایش را به رودری دوخته است.

 

عنوان اصلی مقاله: Rodri is Spain's leader through heavy storms - he was immaculate against Georgia نویسنده: Pol Ballús نشریه / وبسایت: The Athletic زمان انتشار: 1 جولای 2024
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه ارسال شده است