چگونه لامینه یامال به تجسم اسپانیای جدید تبدیل شد

یامال تجمسی ا‌ست از این تغییر ذهنیت اسپانیا. بازی کردن با دو وینگر لب خط تاثیر عظیمی در سبک بازی این تیم دارد. آنها حریفان را مجبور می‌کنند تا عرض زمین را به‌طور کامل پوشش دهند، که باعث می‌شود فضای وسیع‌تری در میانه‌ی زمین ایجاد شود.

هفت‌یک- یک هفته پیش از شروع مسابقات یورو 2024 از لامینه یامال پرسیدند که اگر فوتبالیست نمی‌شد چه‌کاره می‌شد. وینگر اسپانیایی بدون مکث پاسخ داد: «دوست داشتم استریمر شوم.» این درست همان پاسخی ا‌ست که انتظار دارید از یک نوجوان 16 ساله بشنوید. یامال حالا تبدیل به جوان‌ترین بازیکن در تاریخ یورو شده و در اولین تجربه‌ی حضور خود در یک تورنمنت بزرگ نیز موفق به ثبت یک پاس گل شد. او یک برگ برنده برای اسپانیا در تقابل با یکی از بهترین تیم‌های ملی یک دهه‌ی اخیر بود.

یامال روز شنبه در برلین و در بازی ابتدایی مرحله‌ی گروهی با شخصیت و جسارتی ویژه پا به زمین گذاشت. تیم لوئیس دلا فوئنته تورنمنت را با یک برتری دلچسب سه بر صفر مقابل کرواسی آغاز کرد؛ رقیبی که در جام جهانی 2018 به فینال رسیده بود و در جام جهانی 2022 نیز توانسته بود به نیمه‌نهایی برسد. اسپانیا در همان نیمه‌ی اول و با گل‌های آلوارو موراتا، فابیان روئیز و دنی کارواخال کار را یکسره کرد.

یامال در  پروسه ساخت گل دوم مشارکت داشت. اما نقطه‌ی برجسته‌ی عملکرد او در این بازی در آخرین ثانیه‌های نیمه‌ی اول رقم خورد. او در جناح راست زمین صاحب توپ شد و سپس به‌سرعت شرایط محوطه‌ی جریمه‌ی کرواسی را در یک نگاه برانداز کرد. همین نگاه برای او کافی بود تا موقعیت‌ها و جابجایی‌های هم‌تیمی‌هایش را درون محوطه ارزیابی کند. با پاسی بی‌نقص که فقط از یک بازیکن پخته و باتجربه می‌شود انتظار داشت، این جوان شانزده ساله کارواخال را در موقعیت گل قرار داد و توپ به تور دروازه‌ی حریف چسبید.

یامال 86 دقیقه مقابل کرواسی بازی کرد. او 6 لمس توپ در محوطه‌ی جریمه‌ی حریف داشت، 3 شوت به‌سمت دروازه شلیک کرد، 3 سانتر روی دروازه ارسال کرد و 3 موقعیت گل نیز خلق کرد. به اینها باید آمار 3 دریبل موفق و 2 ریکاوری توپ را نیز اضافه کرد. او حالا در 8 بازی خود برای اسپانیا آمار درخشان 7 تاثیر مستقیم روی گل را به‌ثبت رسانده (دو گل و پنج پاس گل). یامال جوان‌ترین بازیکن تاریخ است که در یک بازی یورو موفق به ثبت پاس گل شده.

با این حال اسپانیا به‌طرز غیرمنتظره‌ای نبرد بر سر مالکیت توپ را به حریف واگذار کرد. کرواسی آمار مالکیت 53 درصدی را در این بازی ثبت کرد و به رکورد 136 بازی متوالی اسپانیا از حیث برتری در مالکیت توپ پایان داد. این را با اطمینان می‌توان به تغییری که دلا فوئنته در سبک بازی تیم ایجاد کرده نسبت داد. هافبک تیم یعنی رودری پیش از بازی برابر کرواسی گفته بود: «ما با سبکی بازی خواهیم کرد که ما را برنده کند. من نگهبان هیچ فلسفه‌ای نیستم. شما می‌بایست در مقابل هر حریفی سبک‌تان را تعدیل یا تغییر دهید.» دلا فوئنته پس از بازی اظهار داشت: «ما در تلاشیم اسپانیا را تبدیل به تیمی کنیم که می‌تواند از راه‌های گوناگون به حریفان ضربه بزند. ما می‌توانیم حین مالکیت توپ عملکرد کارآمدی داشته باشیم؛ در عین حال اگر شانسش را به‌دست بیاوریم می‌توانیم ضدحمله‌های خوبی هم بزنیم.»

یامال تجمسی ا‌ست از این تغییر ذهنیت اسپانیا. بازی کردن با دو وینگر لب خط تاثیر عظیمی در سبک بازی این تیم دارد. آنها حریفان را مجبور می‌کنند تا عرض زمین را به‌طور کامل پوشش دهند، که باعث می‌شود فضای وسیع‌تری در میانه‌ی زمین ایجاد شود. مادامی که دو وینگر تیم یعنی یامال و نیکو ویلیامز نظم تاکتیکی خود را حفظ کنند و در هنگام لزوم در کار دفاعی مشارکت کنند، اسپانیا می‌تواند هر تیمی را با ضدحمله‌هایش غافلگیر کند.

البته باید گفت که این اسپانیا هنوز فاصله‌ی فراوانی تا کامل شدن دارد. نگرانی‌هایی در خصوص ترکیب دو مدافع وسط تیم وجود دارد و همچنین آلوارو موراتا نیز همچنان محل بحث است و اینکه اسپانیا یقینا به یک مهاجم بهتر نیاز دارد. اما درخشش یامال به‌تنهایی می‌تواند دلیلی برای تماشای بازی‌های آنها باشد.

وینگر بارسلونا در ماه سپتامبر برای نخستین بار به تیم ملی دعوت شد. در ابتدا این یک اقدام پیشگیرانه توسط فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌نظر می‌رسید تا مانع از بازی او برای تیم ملی مراکش شوند. با این حال فیکس بازی کردن هدیه‌ای نبود که قرار باشد نصیب او شود. در سطح باشگاهی، مربی بارسلونا یعنی ژاوی عجله‌ای برای استفاده از یامال در ترکیب ابتدایی تیم نداشت. با در نظر گرفتن مقتضیات رشد بازیکنان جوان، این اقدام او کاملا منطقی نیز به‌نظر می‌رسید. یامال تا پیش از شروع سال جدید میلادی تنها هفت بازی لالیگا را از ابتدا آغاز کرده بود.

اما با پیش رفتن فصل، نادیده گرفتن استعداد او ناممکن بود و برای ژاوی هیچ انتخابی باقی نگذاشت. از روز 21 ژانویه به این‌سو، او در 15 بازی از 18 مسابقه‌ی لیگ در ترکیب ابتدایی قرار گرفت و به‌سرعت بدل به یکی از مهره‌های مهم بارسلونا در فاز هجومی شد.

با وجود اینها موانعی برای حضور او در در تیم ملی بزرگسالان وجود داشت. سال گذشته او به‌همراه دو هم‌تیمی دیگر و به‌دلیل بی‌انضباطی از اردوی تیم ملی زیر هفده سال اخراج شده بود. انتشار این خبر باعث تعجب شدید جوردی فونت شد که یکی از مربیان یامال در آکادمی لاماسیا بود. فونت در گفتگو با اتلتیک گفته بود: «من لامینه را به‌عنوان یک پسر دردسرساز نمی‌شناسم. گذشته از اینکه مربی‌اش بودم در همسایگی خانه‌ی آنها نیز زندگی می‌کردم و معمولا با ماشین خودم هم او را به تمرین یا بازی‌ها می‌بردم. بنابراین باید بگویم که شناخت خوبی از لامینه دارم. من این را برای محافظت از او نمی‌گویم. ما در لاماسیا بازیکنان پردردسر زیادی داشتیم و داریم؛ اما لامینه یکی از آنها نبود.»

لامال در 16 سالگی اولین تورنمنت ملی‌اش را با اسپانیا تجربه کرد و اگر بتواند در اوج بماند، تا اواسط دهه 2024 می‌تواند برای لاروخا بازی کند.

در ادامه باشگاه بارسلونا نیز تنبیهی را برای یامال در نظر گرفت و او از شرکت در چندین بازی تیم زیر نوزده ساله‌ها محروم شد. او این تنبیهات را پذیرفت و بابت بی‌ملاحظه‌گی‌اش عذرخواهی کرد. هیجانات به‌زودی فروکش و مسیر پیشرفت ادامه یافت تا سرانجام به دعوت شدن به تیم ملی ختم شد.

باشگاه بارسلونا و فدراسیون فوتبال اسپانیا در طی فصل گذشته تماس‌هایی مداوم با یکدیگر در خصوص یامال داشتند و موضوع اصلی این گفتگوها عدم بازی دادن بیش از حد به جوان شانزده ساله بود. یامال همچنین عضوی از تیم المپیک اسپانیا نیز هست (مسابقات المپیک در رشته‌ی فوتبال با حضور بازیکنان زیر 23 سال برگزار می‌شود و هر تیم اجازه دارد تنها چند بازیکن بالای 23 سال در ترکیب خود داشته باشد). بنابراین نگرانی‌هایی مبنی بر فرسوده شدن او زیر بار این فشار سنگین وجود داشت.

با توجه به اینکه مسابقات المپیک نیز در همین تابستان برگزار خواهد شد، باشگاه و فدراسیون با یکدیگر توافق حاصل کرده‌اند که او فقط در یکی از دو تورنمنت حاضر باشد. یامال پیش از این در این خصوص گفته بود: «من می‌دانم که منطقی نیست در هر دو تورنمنت شرکت کنم. از وقتی شروع به بازی در رده‌ی بزرگسالان کرده‌ام همه در تلاشند تا بیش از حد بازی نکنم.»

این گفته‌های او باعث آرامش خاطر طرفداران بارسلونا گردید. اما در عین حال نشان از پختگی و خردمندی این نوجوان شانزده ساله نیز داشت. هرچه که در این تابستان رخ دهد، ما منتظریم تا در طی سال‌های پیش رو بیشتر از لامین یامال ببینیم و بشنویم.

 

 

عنوان اصلی مقاله: History-maker Lamine Yamal perfectly embodies the new-look Spain نویسنده: Pol Ballús نشریه / وبسایت: The Athletic زمان انتشار: 16 ژوئن 2024
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه ارسال شده است