ادغام بی‌تی اسپورت و دیسکاوری چه تغییری در پخش رقابت‌های فوتبال اروپا ایجاد می‌کند؟

وقتی مذاکرات بی‌تی اسپورت با DAZN بر سر فروش کامل به درازا کشید، دیسکاوری در اواخر سال گذشته فرصت را غنیمت شمرد تا از این موقعیت استفاده کرده و گزینه جانشینی را پیشنهاد دهد.

هفت‌یک- کمپانی بی‌تی وارد مذاکراتی خصوصی با شبکه دیسکاوری شده تا مشارکتی 50-50 را نهایی کند که بر اساس آن بی‌تی اسپورت و یورو اسپورت بریتانیا با هم ادغام می‌شوند.

دو طرف امیدوار هستند که مذاکرات تا پایان سه ماهه اول سال 2022 به نتیجه برسد و برای این که این ساختار جدید بتواند تا پیش از پایان سال جاری کارش را آغاز کند، نهایی شدن این ادغام باید به تایید مقامات مربوطه در این رقابت‌ها برسد.

این اتفاق پس از آن رخ داد که تصور می‌شد DAZN، سرویس جهانی پخش اشتراکی ویدیوهای ورزشی، در آستانه خرید کامل بی‌تی اسپورت در قراردادی به ارزش حدودی 600 میلیون پوند قرار گرفت.

با این حال این قرارداد نهایی نشد و این به دیسکاوری، غول رسانه‌ای آمریکا، اجازه داد که در اواخر سال گذشته وارد این مذاکره شده و تمام تلاشش را به کار گرفت تا این همکاری را قطعی کند.

به اتلتیک گفته شده که اعضای هیئت مدیره بی‌تی تا اواخر چهارشنبه شب در حال بررسی فروش کامل این شرکت به DAZN یا همکاری با دیسکاوری بودند. آنها تصمیم گرفتند مذاکرات انحصاری با غول رسانه‌ای آمریکایی را به امید خلق “محصول جدید ورزشی و سرگرم‌کننده” در بریتانیا آغاز کنند.

بنابراین چرا بی‌تی اسپورت این کار را می‌کند؟ چه چیزی این انگیزه را به دیسکاوری داد که وارد این مذاکرات شود؟ هدف بلندمدت چیست؟ این اتفاق چه معنایی برای لیگ برتر دارد؟ اتلتیک به سوالاتی کلیدی درباره آنچه تغییری اساسی در صنعت پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی بریتانیا خواهد بود، جواب می‌دهد…

***

چرا بی‌تی اسپورت این کار را می‌کند؟

اداره شرکت پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی کار بسیار پر هزینه‌ای است، خصوصا اگر حق پخش 52 بازی لیگ برتر در بریتانیا در یک فصل و پوشش اختصاصی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا را داشته باشد.

افراد داخل این صنعت به این نکته اشاره می‌کنند که شرکت‌های پخش کننده مسابقات ورزشی به ندرت درآمدزایی دارند و این موضوع شامل بی‌تی اسپورت هم می‌شود. هدف آنها اغلب حفظ فاصله با ورشکستگی است تا این که بخواهند سودی داشته باشند.

اگر دو نکته بالا را در کنار این واقعیت در نظر بگیرید که هسته کاری اصلی بی‌تی به ورزش مربوط نمی‌شود- تمرکز این شرکت روی شبکه فیبر نوری و توسعه اینترنت 5G در کنار EE و شرکت مخابراتی Openreach است- در این صورت فروش یا مشارکت همیشه محتمل به نظر می‌رسد.

این موضوع پذیرفته شده که قرار نیست تجارت پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی رشدی داشته باشد و به همین دلیل این شرکت به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر است.

بی‌تی اسپورت مبلغ 385 میلیون پوند برای حق پخش زنده 52 بازی لیگ برتر در هر فصل از سال 2019 تا 2022 پرداخت و این قرارداد پس از توافق با مقامات دولتی بریتانیا به مدت سه سال دیگر تمدید شد تا تاثیرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کند.

این شرکت همچنین در سال 2019 برای حفظ حق پخش لیگ قهرمانان و لیگ اروپا تا سال 2024، مبلغ 1.2 میلیارد پوند پرداخت کرد.

 

بی‌تی اسپورت از بهترین کارشناسان و امکانات برای پخش دیدارهای لیگ برتر و اروپایی استفاده می‌کند و همین باعث افزایش هزینه‌های پخش این رقابت‌ها شده است.

 

***

چه چیزی این انگیزه را به دیسکاوری داد که وارد این مذاکرات شود؟

وقتی مذاکرات بی‌تی اسپورت با DAZN بر سر فروش کامل به درازا کشید، دیسکاوری در اواخر سال گذشته فرصت را غنیمت شمرد تا از این موقعیت استفاده کرده و گزینه جانشینی را پیشنهاد دهد.

دیسکاوری با ادغام بی‌تی اسپورت و یورو اسپورت بریتانیا می‌تواند یکی از جذاب‌ترین سبدهای حق پخش تلویزیونی را داشته باشد. این در حالی است که این شرکت آمریکایی پیش از این قراردادهایی برای مسابقات المپیک، گرنداسلم‌های تنیس، مسابقات لیگ دسته اول راگبی انگلیس و تورهای اصلی دوچرخه‌سواری را به امضا رسانده است.

این شرکت تمایل داشت که این شرایط را بهبود ببخشد و به این نتیجه رسید که بی‌تی اسپورت راه خوبی برای انجام این کار است، در حالی که جای پایش را در بازار بریتانیا محکم کرده و توجه بیشتری را به قدرت سرویس پخش مسابقات دیسکاوری پلاس جلب می‌کند.

آنها امیدوار هستند که این مشارکت بتواند اکوسیستمی وسیع‌تر برای این بستر سرگرمی شکل دهد و مخاطبان جدیدی را به سایر برنامه‌های این شبکه جذب کند.

***

آیا تغییری در کوتاه‌مدت ایجاد خواهد شد؟

منابعی از هر دو طرف این قرارداد مدعی شده‌اند که انتظار نمی‌رود تغییری در آینده نزدیک رخ دهد. بی‌تی اسپورت به روند همیشگی‌اش در سال‌های اخیر ادامه می‌دهد و شکل فعلی‌اش را حفظ خواهد کرد.

با توجه به این که قرار نیست این مشارکت تا چند ماه آینده اجرایی شود، پیش‌بینی نمی‌شود که مشتریان دیسکاوری و بی‌تی اسپورت تفاوتی در محصولات این دو شبکه ببینند.

***

اهداف بلندمدت چیست؟

در حالی که مذاکرات بین دو طرف در طول هفته و ماه‌های پیش رو ادامه پیدا می‌کند، اتلتیک متوجه شده که احتمال راه‌اندازی کانال ورزشی جدید و نام برند جدید دور از دسترس نیست.

هرچند، چنین تغییراتی قریب‌الوقوع نخواهد بود و بخشی از روند مذاکرات است.

هنوز خیلی زود است که با قطعیت گفت آیا بی‌تی اسپورت روی شبکه دیسکاوری پلاس قرار خواهد گرفت یا خیر، با این حال انتظار می‌رود که آنها با هم ترکیب شوند، با توجه به این که هر دو کانال یورو اسپورت بریتانیا از قبل برای پخش مسابقات روی این پلتفرم در دسترس هستند.

بدون شک بحث پخش زنده مسابقات به صورت اینترنتی هم مطرح است اما گفته می‌شود کسانی که برای تماشای مسابقات پول پرداخت کرده‌اند همچنان می‌توانند رقابت‌های لیگ برتر را به جای گوشی هوشمند، لپ تاپ یا تبلت، در تلویزیون تماشا کنند. همه این نکات با جلو رفتن مذاکرات به درستی مشخص خواهد شد.

یکی از منابع این صنعت معتقد است که محتمل‌ترین نتیجه این شراکت این است که دیسکاوری بالاخره بی‌تی اسپورت را به صورت کامل و به همان شکلی که مدنظر DAZN بود، می‌خرد.

***

این اتفاق چه معنایی برای لیگ برتر، لیگ قهرمانان و لیگ اروپا دارد؟

اتلتیک از طریق منبعی موثق مطلع شده است که لیگ برتر و یوفا باید پیش از نهایی شدن این شراکت با آن موافقت کنند.

 

بی‌تی‌اسپورت حق پخش دیدارهای چمپیونزلیگ در بریتانیا را در اختیار دارد.

 

مرسوم است که بند تغییر مالکیت در هر قراردادی که شامل حق پخش تلویزیونی است، گنجانده شود تا سطح محافظتی مشخصی برای طرف فروشنده ایجاد کرده و از نظر تئوری، طرف خریدار یا شریک را از هرگونه اقدام غیراخلاقی بازدارد.

لیگ برتر و یوفا باید با توافق بین بی‌تی اسپورت و دیسکاوری موافق باشند، هرچند بعید به نظر می‌رسد که هر یک از این دو طرف مخالفتی داشته باشند.

***

چه موضوعاتی درباره این مذاکرات خصوصی مطرح شده است؟

مارک آلرا، مدیر اجرایی بی‌تی، با انتشار بیانیه‌ای گفت:” شراکت پیشنهادی با دیسکاوری، مودجودیت پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی جدید و هیجان‌انگیزی را برای بریتانیا ایجاد خواهد کرد و خانه‌ای عالی برای کارهای مربوط به بی‌تی اسپورت خواهد بود.

با بلندپروازی مشترک برای رشد، به علاوه ترکیب مسابقات ورزشی تراز اول ما  با محتوای درجه یک ورزشی و سرگرمی دیسکاوری، مشتریان ما از محتوای بیشتر در مکان‌های بیشتری سود خواهند برد.”

جی‌بی پِرِت، رییس و مدیراجرایی امور پخش اینترنتی و بین‌الملل دیسکاوری، گفت:” ما از موقعیت کار با گروه بی‌تی برای ارائه خدمات ورزشی قوی‌تر و ترکیبی در بریتانیا و ایرلند و سایر کشورها هیجان‌زده هستیم و سعی داریم استراتژی‌ خودمان برای جذب مشتریان بیشتر به سوی ورزش و سرگرمی روی پلتفرم مورد علاقه‌ انها را گسترش دهیم.”

 

 

عنوان اصلی مقاله: Explained: What BT Sport’s merger with Discovery’s Eurosport means for football نویسنده: Dan Sheldon نشریه / وبسایت: The Athletic زمان انتشار: 4 فوریه 2022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *