مشکل عجیب فصل جدید؛ چرا پیراهن بعضی باشگاه‌ها آماده نیست؟

آدیداس پیش از این "چالش‌های بی‌سابقه" پشت تاخیر در تحویل پیراهن هواداری و تمرینی این باشگاه را تایید کرده بود. این موضوع توجیه خوبی برای هواداران نبود، خصوصا در زمانی که همتایان آنها در منچستریونایتد و آرسنال با چنین مشکلی در تامین پیراهن توسط آدیداس روبرو نبودند.

هفت‌یک- ناگهان پیراهن‌های موقت در چمپیونشیپ بسیار محبوب شده‌اند.
شفیلد یونایتد سه‌شنبه شب با پیراهنی یک دست سفید در دیداری دوستانه برابر منزفیلد تاون به میدان رفت که بدون شک به زودی در سال‌های پیش رو به دلیل این که فقط یک بار برای بازیکنان پل هکینگباتم در دیداری در پیش فصل طراحی شده بود، جزئی از دارایی کلکسیون‌دارها خواهد شد.
باشگاه‌های لیگ یکی مانند دربی کانتی و شروزبری تاون هم از پیراهن‌ها و شورت‌های ورزشی‌ای استفاده کردند که می‌توان آنها را “جایگزین موقت” نامید.
تغییرات مدیریتی دربی در اوایل این ماه توضیح می‌دهد که چرا پیراهن فصل 23-2022 آنها هنوز برای بازیکنان آماده نیست؛ در حالی که شروزبری پیراهنی یک دست قرمز را به تن کرد که توسط آمبرو به صورت خاص برای دیدار دوستانه برابر کاردیف سیتی طراحی شده بود تا رنگ پیراهن این تیم با تیم میزبان که جایگزینی برای پیراهن آبی نداشت چون شرکت نیو بالانس هنوز پیراهن دوم آنها را تحویل نداده است، اشتباه نشود.
هر چهار باشگاه- انتظار نمی‌رود که شفیلد یونایتد از طراحی پیراهن اول یا دوم جدیدش تا اول آگوست، روز بازی افتتاحیه برابر واتفورد، رونمایی کند- با کمبود زمان برای آماده شدن تا آغاز مسابقات لیگ در هفته آینده روبرو هستند و حالا با معضل زنجیره عرضه روبرو هستند که متخصصان این صنعت، ویروس کرونا را مقصر آن می‌دانند.
کارل دلویس، مدیر ارشد اجرایی سابق میتره، که در حال حاضر مدیر اجرایی پری الیس اروپاست، می‌گوید:” دلیل این تاخیر در بسیاری از این باشگاه‌ها این است که اگر پیراهن آنها در چین تولید نشود، حداقل بخشی از پارچه آن از چین می‌آید- برای مثال، حاشیه‌دوزی آن.
اما چین در قرنطینه است. پیراهن‌های فوتبال از پلی‌استر ساخته می‌شود و حاشیه‌دوزی یا آرم آن معمولا از جنس متفاوتی مثل نخ است. بزرگترین منطقه تولیدکننده پلی‌استر چین است و دومی ویتنام است.
بزرگترین تولیدی پیراهن‌های ورزشی هم همین دو کشور است. ویتنام در بیشتر روزهای سال 2021 تا سپتامبر در قرنطینه بود، بنابراین هیچ محصولی تولید نشد و این اثر دومینویی است. سپس چین تا چهار هفته قبل وارد قرنطینه شد. شرایط بسیاری از برندها به همین شکل است.”
بسته شدن این کارخانه‌ها در شرق دور تاثیر دومینیویی بسیاری روی بسیاری از باشگاه‌های فوتبال داشته است. این تاخیرها مبالغ قابل توجهی را از باشگاه‌ها دریغ کرده است و لیدز یونایتد که نزدیک به 300 هزار پیراهن در فصل 22-2021 فروخت، انتظار نمی‌رود که بتواند پیراهن جدیدش را تا اواخر آگوست در فروشگاه داشته باشد.
اما هواداران شامل بعضی از هواداران تیم‌های لیگ برتری از این موضوع که تیم‌شان قرار است در فصل آینده چه پیراهنی بر تن کند، خبر ندارند. فولام هنوز از پیراهن جدیدش رونمایی نکرده است، در حالی که برنتفورد روز گذشته تنها پیراهن دومش را معرفی کرد. این تردیدها به حدی است که جای چندین طراحی پیراهن در کتاب راهنمای رسمی لیگ برتر انگلیس که این هفته منتشر شد ،خالی بود.
در چمپیونشیپ، هواداران میدلزبورو باید تا ماه دیگر برای خرید پیراهن دوم جدید صبر کنند، در حالی که هواداران کولچستر یونایتد هم از این که پیراهن اول و دوم تیم‌شان در آخرین آخر هفته پیش از شروع مسابقات تنها با قابلیت پیش سفارش معرفی شد، بسیار ناامید شدند.
پورتسموث باشگاه دیگری است که تحت تاثیر قرنطینه در کشورهای خارجی قرار گرفته است و پیراهن اول آنها تنها روز گذشته برای فروش گذاشته شد. هواداران شروزبری هم می‌توانند در حال حاضر پیش سفارش خود را ثبت کنند اما این مجموعه تا هشتم آگوست آماده نخواهد شد.
برای کسانی که دوست دارند علاقه‌ به تیم محبوب‌شان را با پوشیدن پیراهن جدید در تعطیلات یا دیدارهای دوستانه پیش‌فصل نشان دهند، این ناامیدی بزرگی بوده است و باشگاه‌ها با انتقادهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده‌اند.
با این حال، بیشترین فشار و نگرانی در حال حاضر از این است که پیراهن بازیکنان شفیلد یونایتد، دربی و دیگر تیم‌ها دیر برسد.
وقتی اتلتیک در تماسی این سوال را مطرح کرد که اگر پیراهن جدید به موقع برای بازی اول نرسید، آیا ممکن است جریمه‌ای صورت بگیرد یا خیر، یکی از سخنگویان چمپیونشیپ تاکید کرد که هیچ باشگاهی چنین نگرانی‌ای درباره اولین بازی فصل ندارد.
او اضافه کرد:” با هر معضل خاصی بسته به آن مورد برخورد خواهد شد و بستگی به حریف، مکان برگزاری بازی (خانه یا خارج از خانه) و این که چه پیراهن‌هایی در دسترس هستند، خواهد داشت.”
**
رایان اسپارکز، مدیر اجرایی بردفورد سیتی، اخیرا چند روز را در دفاتر مرکز ماکرون در بولونیا سپری کرد.
این موضوعی غیرعادی نیست. این شرکت ایتالیایی پیراهن 90 باشگاه‌ در سراسر اروپا را تامین می‌کند و سیتی این تابستان با امضای قراردادی شش ساله به این فهرست پیوست.

هر دو طرف از این توافق خوشحال هستند خصوصا چون فروش پیراهن خانگی جدید این باشگاه از لیگ دو در همین بازه زمانی در سال گذشته 36 درصد رشد داشت و در 27 روز اول تقریبا به 2400 پیراهن رسید. ماکرون امیدوار است که فروش 15 هزار پیراهن فصل گذشته را در فصل 23-2022 تا پنج هزار پیراهن دیگر افزایش دهد و این آغازی امیدوارکننده است.
هرچند دلیل حضور اسپارکز در ایتالیا این نبود. مشکل تامین پیراهن که باعث شده بود چند باشگاه رقیب با عصبانیت و نگرانی منتظر دریافت بسته‌های‌شان باشند، دلیل اصلی این سفر بود که او معمولا پس از شروع فصل جدید انجام می‌داد.
اسپارکز می‌گوید:” من به این سفر آمدم تا طرح‌های‌مان برای فصل 24-2023 را نهایی کنم. برنامه این است که آنها را تا پیش از پایان این ماه سفارش دهیم. امیدواریم که تضمین دریافت آنها در آوریل یا می را داشته باشیم.
در گذشته سفارش خودمان را در نوامبر یا دسامبر پس از کار روی ایده‌ها به مدت چند ماه ثبت می‌کردیم. اما این پیش از ویروس کرونا بود. این موضوع هنوز مشکل بزرگی است و چندین کارخانه در طول بازه زمانی حیاتی برای تولید پیراهن بسته شده‌اند.
ما مشکلی با دریافت پیراهن نداشتیم و نمی‌توانیم ماکرون را مقصر بدانیم اما به نظر می‌رسد که باشگاه‌های دیگر مشکلاتی داشته‌اند.
ارسال بار نیز دشوارتر شده است. من مطمئن نیستم که چند شرکت با این مشکل روبرو شده‌اند اما ارسال بار مطمئنا بیشتر از قبل طول می‌کشد. پیراهن ما از چین می‌آید، بنابراین ما حس کردیم معقول‌تر است که سفارش‌های فصل آینده را زودتر ثبت کنیم. هواداران دوست دارند پیراهن جدید را در تابستان بگیرند. آنها نمی‌خواهند مجبور به صبر کردن باشند.”

پیراهن جدید بردفورد در پیش فصل 23-2022

بردفورد در تغییر سبک خودش پس از وقفه‌های امسال تنها نیست. تام گورینج، مدیر اجرایی بریستول راورز، در اوایل این هفته فاش کرد که این باشگاه تازه صعود کرده به لیگ یک قصد دارد پس از تاخیر آزاردهنده امسال، روند سفارش پیراهنش را زودتر شروع کند.
بریستول راورز قبلا با چشم انداز شروع تولید در چین در اوایل ماه آوریل و رسیدن این مجموعه به انگلیس در فاصله دو ماه پس از آن، سفارش‌شان را در ماه اکتبر ثبت می‌کردند. دیویس، مدیر اجرایی پری الیس اروپا، کاملا چنین تفکراتی را درک می‌کند.
او درباره سفارش دادن و تولید پیراهن‌های یک تیم اضافه کرد:” این روندی حساس و بسیار دقیق است. اما این کار تا زمانی که حادثه بزرگی مانند ویروس کرونا پیش آمد بسیار آسان بود.
کارخانه‌های تولید پیراهن خیلی متفاوتی در سراسر دنیا وجود ندارد، بنابراین شما باید در سیستم صف‌بندی بمانید. نایکی و آدیداس کارخانه اختصاری خودشان را دارند اما هر برند دیگری می‌تواند به کارخانه‌های مشابه مراجعه کند. تولیدکنندگان در این کارخانه‌ها از آگوست تا ژانویه در حال تولید پیراهن هستند.
همه در این صنعت می‌دانند که رویای دست نیافتنی این است که پیراهن‌تان را تا هفته سوم ژانویه دریافت کنید. در زمان سال نوی چینی، ارسال آن آغاز می‌شود. ارسال آنها معمولا 12 هفته طول می‌کشد.
بنابراین تا اخر ژانویه طول می‌کشد و این بسته حدود آوریل به اروپا می‌رسد. شما تا آخرین روز فصل می‌توانید پیراهن جدیدتان را بپوشید و آن را برای فروش بگذارید و در تعطیلات تابستان به فروش برسانید.”
مشکلات ناشی از ویروس کرونا در چین یا ویتنام را نمی‌توان عامل تمامی تاخیرها دانست. ارتباط مختصری بین باشگاه‌هایی که قراردادهای حامیان مالی پیراهن‌شان را دیر اعلام کردند و هوادارانی که با انتظاری طولانی برای خرید پیراهن جدید مواجه شده‌اند وجود دارد.
تولیدکنندگان متفاوت به شیوه‌های مختلف با این موضوع مواجه می‌شوند. بعضی جلوی پیراهنی که در خارج از کشور تولید شده را خالی گذاشتند و سپس لوگوها را در زمان رسیدن بار به انگلیس اضافه کردند. دیگران ترجیح دادند که لوگوهای حامیان مالی روی پارچه اصلی چاپ شود و چنین چیزی یعنی این کار باید در مبدا اصلی انجام شود.
هر دوی این روش‌ها می‌تواند باعث تاخیر شود، خصوصا مورد اول چون پیراهن‌های بدون حامی در حالی به انگلیس می‌رسند که به صورت تک به تک بسته‌بندی شده و آماده قرار گرفتن در قفسه هستند. بنابراین هرکدام باید از این بسته‌بندی خارج شوند، لوگو اضافه شود و سس پیراهن دوباره تا بخورد و بسته‌بندی شود. این ممکن است باعث تاخیری دو تا سه هفته‌ای در این روند شود.
باشگاه‌های دیگر نمی‌توانند از تغییرات لحظه آخری خودداری کنند. سپس تاخیرهایی به دلیل تغییر مالکیت باشگاه وجود دارد، اتفاقی که برای شفیلد یونایتد در اوایل سال 2022 زمانی که هنری ماوریس، تاجر آمریکایی، پیشنهاد خرید 115 میلیون پوندی را ارائه کرد رخ داد. چنین سناریویی ممکن است باعث به تاخیر افتادن تصمیم چاپ پیراهن شود.

این باشگاه حاضر در چمپیونشیپ پس از هشت سال کار با آدیداس، توافقی در این تابستان انجام داد که به عنوان بخشی از آن قرار است اِریا مسئولیت تولید پیراهن هر پنج باشگاهی که تحت مدیریت یونایتد ورلد قرار دارند، برعهده بگیرد؛ توافقی که شامل باشگاه دسته دومی بلژیکی بیرشخوت و شاتورو در فرانسه هم می‌شود.
یونایتد اطمینان دارد که پیراهن جدید برای استفاده در بازی اول برابر واتفورد در تاریخ اول آگوست به موقع می‌رسد و تعداد قابل توجهی از پیراهن، شلوارک و جوراب‌های بازیکنان برای فصل 23-2022 در حال حاضر به بندر برامال رسیده است.
در همین حال، هواداران دربی باید تا پاییز برای خرید پیراهن این فصل صبر کند چون پس از تغییر مدیریت این باشگاه در این ماه بود که تولید این محصول شروع شد. ارسال محموله کوچکی از پیراهن بازیکنان پیش از این مورد موافقت مدیریت قرار گرفته بود و انتظار می‌رود که در اولین بازی فصل به پراید پارک برسد.
تمامی باشگاه‌های چمپیونشیپ باید انتخاب پیراهن نهایی‌شان را در طول تابستان در این لیگ ثبت کنند. این شامل دوره‌ای کار با این سازمان و اتحادیه فوتبال انگلیس در طول روند طراحی برای حصول اطمینان از رعایت تمامی قوانین است که شامل این است که چطور تنها نام باشگاه، ابتدای نام، لقب یا طراحی علامت تجاری ثبت شده می‌تواند روی پیراهن حک شود.
حداقل یک باشگاه از این لیگ اخیرا از قوانین تعیین شده توسط اتحادیه فوتبال سرپیچی کرده است. اسپارکز، مدیر اجرایی بردفورد، اظهار داشت:” ما می‌خواستیم نقشه بردفورد و مناطق حومه را برای فصل جدید روی پیراهن داشته باشیم اما به ما گفته شد این کار ممکن نیست.
این کمی باعث تاخیر در این روند شد اما موضوع خیلی مهمی نبود، خصوصا چون کارمان را زود انجام داده بودیم.”
وقتی تاخیرهایی رخ می‌دهد که می‌تواند باعث معضلات چرخه عرضه شود، شرکت‌های تولیدکننده سعی می‌کنند کاری که می‌توانند را انجام دهند. این می‌تواند شامل سرعت بخشید به رسیدن محموله پیراهن با استفاده از خطوط هوایی به جای کشتی باشد، موضوعی که ممکن است باعث کاهش درآمد خالص به دلیل هزینه زیادش شود. با این حال، بعضی باشگاه‌ها با تامین پیراهن به شکلی ناهماهنگ روبرو هستند: یک جعبه با 50 پیراهن برای فروش به هواداران ممکن است یک روز برسد و سپس 150 پیراهن دو روز بعد برسد، این کار برنامه‌ریزی برای رونمایی از پیراهن جدید را دشوارتر از قبل می‌کند.
گزینه دیگر تولید میزان کمتری در مراکز تولیدی متفاوت و حتی در اروپا است. لیدز یکی از باشگاه‌هایی است که مستقیما تحت تاثیر بسته شدن خط تولید در ویتنام قرار گرفت و گفته می‌شود که از هر دوی این روش‌ها بهره گرفت چون آدیداس تمام تلاشش را کرد تا مطمئن شود که بازیکنان پیراهن اول کافی برای تور این ماه در استرالیا دارند.
آدیداس پیش از این “چالش‌های بی‌سابقه” پشت تاخیر در تحویل پیراهن هواداری و تمرینی این باشگاه را تایید کرده بود. این موضوع توجیه خوبی برای هواداران نبود، خصوصا در زمانی که همتایان آنها در منچستریونایتد و آرسنال با چنین مشکلی در تامین پیراهن توسط آدیداس روبرو نبودند.
درآمد حاصل از بازاریابی حتی در لیگ برتری، لیگی با درآمد سرشار قراردادهای تلویزیونی، مهم است. برای مثال، لیدز 20 میلیون پوند در آخرین حسابرسی فصل 21-2020 از این بازار سود کرد.

لیدز نزدیک به 300 هزار پیراهن در فصل 22-2021 به فروش رساند

وقتی به سطوح پایینی این هرم برویم، چنین درآمدی ضروری‌تر می‌شود. نایجل کلیبنز، مدیر اجرایی کارلایل یونایتد، تخمین می‌زند که نیمی از مجموع درآمد غیر تجاری باشگاه‌های لیگ دو از فروش پیراهن تامین می‌شود.
او اضافه می‌کند:” این برای باشگاهی مانند ما ضروری است. خصوصا در زمانی از سال مانند حالا که درآمدی از فروش بلیت وجود ندارد. برنامه هر سال این است که معارفه و فروش پیراهن با روز مشخص شدن مسابقات در ماه ژوئن همزمان باشد.
ما امسال حامی مالی پیراهن را تغییر دادیم اما این قرارداد در ماه ژانویه به امضا رسیده بود، حتی با این که ما برای احترام به حامی مالی قبلی روی پیراهن، این موضوع را تا ماه ژوئن علنی نکردیم. این کار از نظر داشتن به موقع پیراهن این فصل به ما کمک زیادی کرد.
پیراهن ما از اروپا می‌آید، بنابراین باید عامل برگزیت را نیز در نظر می‌گرفتیم. تحویل گرفتن آنها بر اساس اصول انگلیس سخت‌تر شده است. ما همچنین باید عوارض گمرکی را جلوتر بپردازیم، در حالی که قبلا می‌توانستیم آن را با سود خالص پرداخت کنیم. همه این کارها حتی پیش از آن که یک پیراهن را بفروشیم باید انجام شود.
این هزینه‌های اضافی باعث می‌شود که جدول زمانی تحویل پیراهن، بدون توجه به سطحی که یک باشگاه در آن قرار دارد، مهم‌تر شود.

دیویس، مدیر ارشد اجرایی سابق میتره، می‌گوید:” بزرگترین مشکل این است که اگر پیراهن را در ژوئن به فروش بگذارید، باید فروش را در ماه مارس متوقف کنید، مگر این که به پلی‌آف یا فینال جام اتحادیه برسید. این بازه زمانی نسبتا کوتاهی است. بنابراین تاخیر فاجعه نیست اما بد است.”
بسیاری از باشگاه‌ها و خصوصا باشگاه‌های با جامعه هواداری گسترده انتخاب می‌کنند که فاصله مشخصی را برای رونمایی از پیراهن اول و دوم مشخص کنند و این فاصله ترجیحا بازه زمانی دو ماهه با معرفی یک پیراهن در هر ماه برای داشتن سود مناسب است. هواداران به این شکل با عجله برای خرید اقدام می‌کنند و وقتی اولین بار پیراهن اول برای فروش گذاشته شد، آن را می‌خرند. سپس وقتی فاصله کمی به آغاز فصل مانده بود، آنها برای خرید پیراهن دوم هم وسوسه می‌شوند.
به گفته دیویس، چنین فاصله زمانی‌ای برای بعضی از باشگاه‌ها ممکن نیست و عواقب مالی را در پی خواهد داشت.
او اضافه می‌کند:” معضل بزرگ‌تر برای باشگاه‌های خیلی بزرگ کمتر است و این شامل کوچک‌ترین باشگاه‌ها هم می‌شود چون تعداد کمی پیراهن سفارش می‌دهند. این باشگاه‌هایی مانند کریستال پالاس، لیدز، ساوتهمپتون و استون ویلا هستند که افراد بی‌طرف زیادی پیراهن آنها را نمی‌خرند و خرید محدود به جامعه هواداری آنها است.
اگر پنجره فروش کلیدی را از دست بدهند، سپس هواداران اقدام به خرید نمی‌کنند، مگر این که حراجی زده شود چون نیمی از فصل گذشته است. این پول باشگاه است که با قیمت 25 پوند برای یک پیراهن از دست می‌رود.”
فشار و نگرانی این باشگاه‌های برای تامین پیراهن هواداری زمانی بیشتر می‌شود که هزینه بحران زندگی و برگزاری جام جهانی در ماه نوامبر و دسامبر هم به آن اضافه شود. نگرانی زیادی در دفاتر مدیریتی بعضی از باشگاه‌ها به گوش می‌رسد که جام جهانی ممکن است فصل فروش پیراهن باشگاه‌ها در این فصل را کمتر کند و این یعنی تاخیر فعلی نمی‌توانست در زمانی بدتر از این رخ دهد.
هرچند، آیا چنین چیزی به این معناست که ما باید منتظر اقدام باشگاه‌ها برای دریافت غرامت به دلیل ضررهای ایجاد شده به واسطه تاخیرها باشیم؟
دیویس می‌گوید:” چنین تصوری شاید در حال حاضر کمی جذاب باشد اما همه رفتار دوستانه‌ای با هم دارند چون همه درگیر ویروس کرونا بوده‌اند.
اگر این اتفاق فصل آینده رخ دهد، مذاکرات و درخواست غرامت مطرح خواهد شد. اما در حال حاضر همه رفتار خوبی با هم دارند.”

عنوان اصلی مقاله: Why some teams won’t have their kits in time for the new season نویسنده: Richard Sutcliffe نشریه / وبسایت: The Athletic زمان انتشار: جولای 2022
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *